Hur ser egentligen marknaden för marknadsföring ut i Sverige för den som kanske vill jobba med det? Det kan se lite olika ut beroende på vilken typ av marknadsföring man vill syssla med, men oavsett vilket, är marknadsföring viktigt och ofta något som efterfrågas.
Marknadsföring i Sverige – varmt eller kallt?
Den som funderar på att jobba med marknadsföring, bör tänka till kring vad för typ av marknadsföring den vill syssla med. Vill man jobba med digital marknadsföring finns väldigt goda utsikter för den typen av arbete och i så fall kan man göra praktik på en reklambyrå i Göteborg för att få mer kunskap och knyta kontakter. Marknadsföring sker främst digitalt idag. Något som kanske inte är så känt, är UGC-marknadsföring som kommit på senare år. Det kommer troligtvis bli mer populärt i takt med att fler känner till det och där finns med andra ord potential. Något som kanske inte har lika stor potential, är marknadsföring i radio och tv. Den typen av reklam har svalnat rejält. Men reklam på Google, i sociala medier och Youtube, är däremot det som gäller just nu och verkar även göra det längre fram. Marknaden för marknadsföring i Sverige ser därför olika ut, vilket är viktigt att ta hänsyn till när man ska söka jobb.